Den svære samtale

Den svære samtale er lederens ansvar, mange ledere finder det vanskeligt at tage hul på problematikker af personlig karakter, og hvordan klarer man lige den samtale, så både lederen og medarbejderen får det bedste ud af situationen. Som leder opleves det, at nogle samtaler er sværere end andre, hvad er det der sker, hvorfor påvirkes jeg så negativt når jeg taler med en bestemt person.

S har i gennem længere tid undret sig over, at M opfører sig mere og mere underligt, han kommer for sent gentagende gange, hans personlige hygiejne er dårlig, og han undgår S. S har kendt M gennem mange år, og ved at M i svære situationer er ”glad for flasken”, S har derfor en mistanke om, at M igen er i gang med at drikke. På S’s forespørgsel nægter M, og M viser vrede over at S overhovedet kan tro det. Da S nu er M’s leder, har de ikke den samme kontakt mere som før i tiden, og samtidig ved S godt at han er nød til at gøre noget ved det. S har derfor brug for at vende problemet med en udenforstående, for at få hjælp til den svære samtale.

Det kan også være svært for en kollega at tackle f.eks. misbrugsproblemer eller mistanke herom.

Den svære samtale kan være:

  • Misbrugsproblemer
  • Fyring
  • Alvorlig sygdom
  • Tyveri
  • Samarbejdsproblemer
  • Medarbejdersamtaler i almindelighed

Ofte skal der en til to samtaler til, og vedkommende er klar på hvordan situationen skal klares.