Workshops – Foredrag

Se datoer for aktuelle aaktiviteter her


Foredrag

Ilse Kjær Gaardahl var gennem et år helt og delvist sygemeldt pga. af stress.
Med udgangspunkt i egen situation fortælles om det, der gik forud, der læses højt fra Ilses dagbog om hvordan det er/var at være syg af stress og det der følger med fx depression, og hvordan jeg kom gennem det. Tilhørerne inddrages alt efter hvor meget tid der er afsat.

Se. evt. et uddrag i bogen "Stress – når kroppen siger fra" hvor 16 personer fortæller om egen oplevelser om det at have stress, her i blandt Ilse. Udkommet på Kroghs forlag i samarbejde med Sundhedsstyrelsen.

 

Workshops

Der tilbydes workshops, hvor der indledes med ovennævnte foredrag, herefter arbejder deltagerne i grupper omkring egen situation.

  1. kender du kropslige symptomer som hovedpine, mavesmerter, irritabilitet,
    svært ved at sove, svedeture, tinitus, tics oa.
  2. ja! Og hvad kan jeg så gøre ved det?

Indlæg om "det gode liv" – hvad kan du gøre ved det!

Denne workshop tager fra 2-3 timer, alt efter deltager antal. Prisen er afhængig af deltagerantal.

 

Workshop med stress forebyggende og afhjælpende øvelser:

Workshoppen kan yderligere udbygges med øvelser der afstresser, giver ro i krop og sind.
Der arbejdes ud fra:

1. hvad kan jeg gøre akut på min arbejdsplads.
2. hvad kan jeg gøre når jeg kommer hjem fra arbejde.
3. hvad kan jeg gøre forebyggende.

Denne del tager 2 timer, og tilbydes også uafhængigt af de to ovennævnte.

 

Sundhedspolitik

Har I en sundhedspolitik?

Vær på forkant med udviklingen. Inden for ganske få år, vil det være et krav til alle virksomheder at have en sundhedspolitik.

Med en konstruktiv sundhedspolitik kan virksomheden sikre sig sunde og raske medarbejder. Dette medfører både tilfredse medarbejdere der bliver i virksomheden, samt målbar ændring i sygefraværet.

Hvem henvender kurset sig til:

Alle der vil være på forkant med udviklingen.
Repræsentanter fra ledelse, tillidsrepræsentanter, sikkerhedsrepræsentanter skal deltage.

Indhold:

Arbejdsmiljø.
Stress
Sundhed:
hvad kan virksomheden gøre, hvad kan virksomheden stille af krav til medarbejderne.
Herunder vil der være fokus på :motivation, kost, motion og meditation.

Virksomheden skal være indstillet på at nedsætte en arbejdsgruppe der arbejder med den endelige udformning og beskrivelse af virksomhedens kommende sundhedspolitik

Deltagerantal:

Ubegrænset.

Varighed:

4x4 timer. 3 uger mellem gangene.

*Såfremt virksomheden tidligere har kørt stress-kurset kan forløbet nedsættes med 1 gang. Stress har en faktor på dette kursus der svarer ca. til de 4 timer, Stress er i dette kursusforløb ikke så omfattende som stresskurset der tilbydes særskilt.

**Der er mulighed for at udbygge dette forløb, så virksomhed og medarbejdere fastholdes i beslutningerne.

En sundhedspolitik med et forløb som beskrevet, er udarbejdet og integreret på Ilses tidligere arbejdsplads Hjulsøgårdfonden, med succes og faldende sygefravær. Se evt. www.hjulsoegaardfonden.dk

 

Modoverføring - Påvirkning - Afgiftning.

Alle der arbejder med mennesker, kender til den påvirkning et andet menneskes humør, adfærd og attitude har. Alt efter hvor sensitiv vi er, kan en klient, elev, fange ja kollega, partner og vores børns opførsel og humør præge vores dag, både i en positiv retning, og i en negativ retning.

Vi taler om, at dårligt humør smitter, vi kan mærke og fornemme når andre er vrede, kede af det og heldigvis også når de er glade.

Når man arbejder med mennesker der er i behandling eller afsoning, så er det oftest mennesker der har det dårligt, dvs. at vi så hele arbejdsdagen er sammen med mennesker vi skal rumme, forstå og tage os af. Hvis vi ikke har godt fat i os selv, har et sundt og stærkt fundament, er stressede og pressede – ja så bliver vi også vrede, angste osv.

Det handler om at være bevidste, lære at passe på sig selv, ”klæde sig på” så man kan bevare sit eget gode humør, at få sig afgiftet, have et godt arbejdsmiljø så det kan lykkes både at bevare arbejdsglæden og ikke mindst passe og tage sig af det man skal.

Formålet med kursusdagene er:

Forstå hvad det er der sker i mødet med en person der er i sine følelser, fx vrede og angst. Lære at håndtere og imødegå personen.
Lære hvordan man afgifter sig, så man kan tage hjem uden oplevelsen fylder.
Afdække om der er behov for andre tiltag.

Indhold:

Der er forskellige psykologiske teoretiske oplæg, i dialog med deltagerne.
Afgiftning fra negative oplevelser. Metoder i teori og praksis.
Beskyttelse – bevidsthed – paradigmer.

Der arbejdes både individuelt og i grupper.
Der skal arbejdes med opgaven mellem kursusdagene.

Dette kursusforløb benyttes både på institutioner og i virksomheder.

 

Tilfredse kunder

Vil du gerne at dine kunder altid er tilfredse? Skal kunden være i centrum?

De fleste virksomheder lever af tilfredse kunder. Tilfredse kunder er den bedste reklame. Derfor har mange virksomheder indbygget i deres formål og politik, at det vigtigste er, at kunden er tilfreds.

I langt de fleste virksomheder, udsættes personalet for vrede, utilfredse og for krævende kunder. Det er mange der kan imødekomme, og få det bedste ud af situationen. Men der er også mange der bliver påvirket, og har svært ved håndtere voldsomme vredesudbrud, beskyldninger der føles meningsløse og uretfærdige fra kundernes side, mange bliver enten selv vrede, og der opstår en konflikt, mange bliver kede af det, og føler sig overfaldet. Oplevelsen med den krævende kunde bliver ofte siddende i kroppen, også når de kommer hjem.

Dette kursus kan hjælpe dit personale til at:

. Forstå hvad der sker i mødet med den krævende kunde.
. Til at håndtere og imødegå den krævende kunde.
. Til at få sig ”afgiftet” efter mødet med den krævende kunde.
. At få afdækket om der er behov for andre tiltag.

Indhold:

Der er forskellige psykologiske teoretiske oplæg, i dialog med deltagerne..
Der arbejdes både individuelt og i grupper.
Der skal arbejdes med opgaven mellem de to kursusdage.

Hvem henvender kurset sig til:

Kurset henvender sig til alle i virksomheden der har kundekontakt. Kan det lade sig gøre, er det bedste hvis deltagerne kommer fra alle virksomhedens afdelinger, da det samtidig vil give en større forståelse og respekt for hinandens arbejde.

Varighed:

Kurset varer 2 x 4 timer, med ca. 3 ugers mellemrum.